توانبخشی در درمان فلج مغزی چه اهمیتی دارد؟

فلج مغزی چیست؟
فلج مغزی کودکان به گروهی از اختلالات سیستم عصبی در دوران نوزادی یا ابتدای دوران کودکی گفته می‌شود که تاثیرات مداوم و همیشگی بر حرکات بدن و هماهنگی عضلات بدن می‌گذارد. علت اصلی فلج مغزی چیست؟
علت بروز فلج مغزی آسیب یا بروز اختلالی در تشکیل قسمت‌هایی از مغز است که موجب می‌شود توانایی مغز در کنترل حرکات بدن و حفظ حالت و تعادل بدن دچار مشکل شود.درمان فلج مغزی.فلج مغزی.توانبخشی

زمان بروز علائم فلج مغزى:
بیشتر موارد ابتلا به جز موارد خفیف در ۱۸ ماه اول زندگی مشخص می‌شوند. علائم فلج مغزى به چه صورتى بروز مى کند؟
این علائم به صورت ناتوانی در رسیدن به استانداردهای حرکتی، وجود اختلالاتی مثل عملکرد حرکتی نامتقارن بروز مى کند.
این علائم ممکن است خفیف یا شدید باشد و تنها یک نیمه بدن یا هر دو نیمه بدن را درگیر کند.

درمان فلج مغزى:
بیمارى فلج مغزى اختلالی بدون پیشرفت است به این معنی که با گذر زمان بدتر نمی‌شود اما در صورت عدم دریافت درمان مناسب می تواند باعث بروز ناتوانی و کاهش توان عضلات و یا کوتاهی آنها شود. دریافت به موقع درمان اولیه برای کودکان مبتلا به فلج مغزی بسیار اهمیت دارد زیرا مغز و بدن در حال رشد قابلیت تغییر بیشتری دارند.
در اغلب موارد می‌توان این بیماری را با راه هاى درمانى مستمر به‌صورت مناسبی مدیریت کرد و خوشبختانه دو سوم افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند راه بروند.این در حالی است که برخی از کودکان مبتلا به بیماری فلج مغزى نیازمند استفاده از صندلی چرخ‌دار هستند ولی بسیاری از آن‌ها می‌توانند به‌تنهایی و مستقل راه بروند.
هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای فلج مغزى وجود ندارد.با این وجود برای کمک به کودکان و بزرگسالانی که به این بیماری مبتلا هستند راه هاى زیادی وجود دارد.
راه هاى درمانى در بیمارى فلج مغزى:
١. استفاده از بریس و درمان های ارتوزی
٢. کاردرمانی و درمان های فیزیوتراپی
٣.جراحى

فلج مغزی
ارتوز AFO(ankle-foot-orthosis):
ارتوزى براى حمایت پا و مچ پا است که هم به صورت از پیش ساخته شده و هم از طریق قالبگیرى ساخته مى شود.
از جمله موارد کاربرد AFO:
١.بهبود نحوه راه رفتن
۲.بهبود تعادل
۳.فراهم کردن ثبات براى مچ پاى بى ثبات
۴.حفظ وضعیت مناسب پا و مچ پا و ممانعت از ایجاد دفورمیتی و یا کاهش آن.

شما می توانید  نحوه پوشیدن و مراقبت و آشنایی بیشتر با AFO را در لینک زیر بخوانید:

آموزش به بیمار؛ راهنمای استفاده از ارتوز مچ پا-پایی (AFO)

فلج مغزی.درمان فلج مغزی