علت و درمان تنگی کانال مچ دست (سندرم تونل کارپال؛CTS)

درد مچ ناشی از تنگی کانال مچ دست

تنگی کانال مچ دست چیست و چگونه به وجود می آید؟

در اکثر موارد زنان خانه دار و افرادی که بسیار با رایانه کار می کنند به دلیل انجام حرکات تکراری در مچ دست از درد شکایت می کنند.

مچ دست دارای گذرگاهی برای عبور اعصاب مهم مانند عصب مدین و تاندون عضلات مهم خم کننده دست می باشد که با تحت فشار قرار گرفتن این اعصاب در تونل کارپال دست باعث ایجاد اختلالات عصبی در دست شده که آن را سندرم تونل کارپال می گویند.

تورم هر یکی از تاندون های عضلات دست در این تونل باعث فشرده شدن و تنگ شدن تونل کارپال شده و اختلالات و نشانه های سندرم تونل کارپال را به جای میگذارد.

اختلال عصبی در تونل کارپال مچ دست به دلیل تورم بافت های درون تونل و ضربه ها و حرکات بیش از حد و تکراری خم و راست کردن مچ می باشد

ازدیگر علت های این سندرم می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

متورم شدن مچ دست در اثر آسیب یا ضربه‌‌‌‌‌‌‌‌، کم کاری تیروئید، آرتریت روماتوئید و بارداری و یائسگی.

کانال کارپال مچ دست کجاست؟

نشانه ها و علایم

بی حسی، مور مور شدن، سوزش و یا درد سوزشی در ۵/ ۳انگشت ابتدایی (به سمت خارج) می باشد.این علائم  در شب تشدید پیدا می کنند. و همینطور چون در زمان خواب معمولا مچ بصورت خم شده می باشد فشار بر روی عصب بیشتر خواهد شد.و همینطور درد ممکن است بصورت انتشاری در طول سطح ساعد، شانه و گردن نیز گزارش کنند.

در موراد طول کشیده این سندرم و عدم اقدامات لازم کاهش حرکات دقیق و ظریف دست نیز مشاهده می شود.مطلوب ترین وضعیت مچ برای کاهش درد در وضعیت خنثی(نه خم و نه حالت صاف شده مچ دست) می باشد.

درمان ها

بصورت غیر جراحی برای این سندرم راه حل های وجود دارد که افراد مبتلا می توانند از آنها بهرمند شوند. استفاده از ارتوز در تمام مراحل پیشرفت برای این سندرم در مطالعات اشاره شده است.

مچ بند های طبی برای تنگی کانال مچ دست

مچ بند های طبی برای درمان تنگی کانال مچ دست

ارتوز  یا وسیله ارتوپدیمخصوص این سندروم، قسمتی از ساعد و کف دست را در می گیرد و باعث بی حرکت شدن مچ می گردد تا فشار را از روی مچ دست برداشته شود که اصطلاحالا انها را مچ بند های طبی آتل دار می گویند.

انواع مختلفی از این مچ بند های طبی  موجود می باشد که بصورت پارچه ای و پلاستیکی هستند وبا توجه شرایط بیمار و مرحله پیشرفت سندرم برای آنها تجویز می گردد.

اکثر افرادی که از این مچ بند های طبی استفاده می کنند کاهش قابل توجهی در درد را گزارش می دهند و براحتی می توانند به فعالیت های روزانه خود بپردازند.
مچ بند های طبی برای درد مچ دست

عمل جراحی مچ دست

در صورتی که با اقدامات غیرجراحی مشکل برطرف نشود، نیاز به جراحی مطرح می شود جراحی معمولاً علائم را برطرف می کند به ویژه زمانی که عصب دچار آسیب دائمی نشده باشد در این عمل جراحی رباطی که بر روی عصب مدیان مچ دست می گذرد برش داده می شود و بدینوسیله فشار روی عصب و مچ دست برداشته می شود.