کمربند های طبی برای کنترل بیرون زدگی دیسک کمری را بشناسید!

دیسک کمر.کمربند طبی دیسک کمر.کمربند طبی

بیرون زدگی دیسک یا فتق دیسک بین مهره ای(lumbar-disc-hernation)  بیماری شناخته شده ایست و علت اکثر کمر دردها می باشد.

در این بیماری محتویات دیسک بین مهره ای به بعلت ضربه های شدید، ضعف عضلات، یا بلند کردن ناگهانی وسایل سنگین بیرون می زند و میتواند منجر به آسیب به نخاع و علائم عصبی و ایجاد کمر درد شود.

این درد اغلب با خم شدن نا گهانی کمر، تشدید یافته و ا کثراً درد اندام تحتانی، بیشتر از کمر میباشد.

دردهایی که ناشی از فشار دیسک روی ریشه عصبی باشد،اغلب در اندام تحتانی، مساوی یا شدیدتر ازکمر میباشد.

درد فتق دیسک به طور متناوب رخ می دهد و با فعالیت، خصوصاً نشستن، بدتر میشود.

دیسک کمر.کمربند طبی دیسک کمر.کمربند طبی

با مراجعه به پزشک و معاینه بالینی کامل و تشخیص سطح آسیب درمان آغاز می شود.

آشناترین روش برای بیرون زدگی دیسک کمر عمل های جراحی دیسک بین مهره ای می باشد ولی در این بین یکی از درمان های غیر جراحی انواع کمربندهای طبی هستند که قطعا اگر فرد مبتلا به فتق دیسک شده باشد، حداقل یک بار تجربه استفاده از نوعی کمربند طبی را دارد.

اصولا کمربندهای طبی برای کاهش فشار به مهر ه های ستون فقرات و برداشتن فشار از روی دیسک بیرون زده و ایجاد ثبات در ستون فقرات تجویز می شوند.

در این نوشتار انواع کمربندهای مناسب این عارضه آورده شده تا نسبت به کمربند طبی تجویزی خود آگاهی نسبی داشته باشید؛

انواع کمربند های طبی مناسب بیرون زدگی دیسک کمری

• کمربند های طبی فنر دار (Lumbosacral Corset)

این نوع کمربند معمولا در مراحل خفیف کمردرد های مربوط به فتق دیسک کمری تجویز می شود.

این کمربند با داشتن فنرهایی در ساختار خود باعث جذب نیروها و فشار ها به کمر شده و تا حدودی فشار را از روی مهر ه ها برمی دارد.

مدت زمان پوشیدن این کمربند طبق دستور پزشک می باشد  در این مرحله تقویت عضلات کمر بسیار توصیه می شود.

دیسک کمر.کمربند طبی دیسک کمر.کمربند طبی

• کمربندهای طبی سخت (Lumbosacral Rigid Brace)

این نوع کمربند ها هم بعنوان درمان های غیرجراحی و هم بعنوان یک نگهدارنده بعد از عمل جراحی محسوب می شوند.

جنس این کمربند سخت و محکم بوده و درصد زیادی از حرکات کمر را محدود کرده،

و فشار را از روی ستون مهره ای برمی دارند و ثبات نسبی ستون فقرات را فراهم می کند و در مراحل پیشرفته بیرون زدگی حائز اهمیت است.

مدت پوشیدن این کمربند نیز طبق گفته پزشک متفاوت است و بستگی به میزان شدت علائم دارد.

سوالات رایج استفاده از کمربند های طبی؛

اکثر افراد بعد از دریافت کمربند طبی خود در مورد نکات مراقبتی از کمربندهای طبی و همینطور مدت زمان بستن کمربند طبی، نحوه بستن کمربند طبی و رعابت نکات بهداشتی کمربند سوالات متداولی دارند، در این راستا در فایل بارگذاری شده در لینک صفحه زیر می توانید تمامی نکات گفته شده را بخوانید:

آموزش به بیمار؛ راهنمای نحوه ی استفاده از کمربندهای طبی (TLSO & LSO Brace)

4 دیدگاه برای “کمربند های طبی برای کنترل بیرون زدگی دیسک کمری را بشناسید!

• pezhamclinic گفته:

سلام دوست عزیز،
      ابتدا باید منشا این درد های کمری که می فرمایید مشخص بشه و با توجه به علت می تونید نوعی از کمربند های طبی رو استفاده کنید.برای تشخیص علت این دردها حتما به
      پزشک مراجعه کنید.در مقاله دیگری از سایت در مورد علت های معمول کمردرد مزمن صحبت شده که می تونید این مقاله رو با کلیک روی لینک پایین بخونید:
      نکاتی در مورد انواع کمردردها
      ممنون از همراهی شما.

1. علیرضا گفته:

سلام من دوتا دیسکم زده بیرون و مهره هام فاصله دارن چه کمبرندی باید بگیرم دوتا دکتر رفتم فقط قرص دادن ک ارامبخشه من برای کارم همش سر پام ممنون میشم راهنمایی کنید

• pezhamclinic گفته:

سلام خدمت شما،
      با این شرح حالی که فرمودین باید فیزیوتراپی برای تقویت عضلات کمرتونو فراموش نکنید.اینکه بیرون زدگی دیسکتون در چه مرحله ای باشه برای استفاده از کمربند طبی مهم هست ولی با توصیفات شما به احتمال زیاد کمربند طبی نیمه سخت مناسب شماست.لطفا برای معاینه و ارزیابی بیشتر حتما با منشی کلینیک یک وقت حضوری هماهنگ کنید.