شانه منجمد یا بی حرکت چیست و راه درمان آن کدام است؟

شانه منجمد یا بی حرکت (Frozen Shoulder) چیست و روند آن چگونه است؟

یک ییماری شایع  مفصل شانه است که با درد و محدودیت در تمامی حرکات شانه ظاهر می شود. علت این بیماری تا کنون مشخص نشده است ولی احتمال وجود عفونت یا سابقه آسیب به شانه وجود دارد.با شیـوع کلــی حدود ۲ %در جمعیـت و شیــوع بیشتـر در سنیـن ۴۰ تا ۶۰ سالگـی است.

روند بیماری به این صورت می باشد که طی ۶ تا ۱۴ ماه خود به خود رو به بهبودی می رود ولی درصدی از بیماران نیز مشکلاتی مانند  درد و محدودیت حرکتی طولانی را تجربه می کنند

معمولاً شانه منجمد را بــه دو نوع اولیــه بـاعلت نامشخص (ایدیوپــاتیک) و ثانویه به علت مواردی مـانند شکسـتگیها یا آرتریت(التهاب مفاصل) یا به دنبال جراحی و … تقسیم میکننــد.معمولا در عکس رادیوگرافی هیچ چیز غیرطبیعی وجود ندارد و تنها با معاینه و ارزیابی توسط پزشک قابل تشخیص می باشد

علائم  و نشانه های شانه منجمد چیست ؟

مشخصــه ایــن بیمــاری محدودیـت حرکـت در شـانه و درد میباشـد.بیمار از درد شدید در ناحیه شانه و قسمت فوقانی بازو شکایت دارد و غالبا درد به قدری شدید است که خواب فرد را مختل می کند.

راه های درمان شانه منجمد کدام است ؟

این عارضه در بسیاری از موارد خودبخود روند بهبودی را طی می کند و تمام علائم به مرور از بین می روند ولی در مراحل آغازین و دردناک بیماری، بازو دریک آویز گردنی (Arm Sling) در حالت استراحت قرار داده می شود و در طول روز چند بار حرکات ملایم مفصل شانه انجام می شود.

بعد ازاین مراحل و در موارد طول کشیده و در صورتی محدودیت حرکتی و درد بعد از سالها ادامه داشته باشد، جراحی راه درمان این عارضه می باشد.